مزایای استاتین برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بیشتر از خطرات آن است

2 نوامبر 2021 - تحقیقات جدیدی که این هفته در  ACR Convergence، نشست سالانه کالج روماتولوژی آمریکا ارائه شد، نشان می‌دهد که استاتین‌ها با کاهش نرخ بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) و مرگ و میر در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مرتبط هستند، و تنها به میزان متوسطی خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 را در این افراد افزایش می‌دهند. این نشان می دهد که مزایای استاتین ها در این بیماران بیشتر از خطرات آن است.

آرتریت روماتوئید (RA) شایع ترین نوع آرتریت خود ایمنی است و  زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی (سیستم دفاعی بدن) به درستی کار نمی کند. RA می تواند باعث درد، تورم و آسیب در مفاصل، از جمله مفاصل کوچک دست، مچ دست و پا شود. علاوه بر این، آرتریت روماتوئید می تواند باعث آسیب التهابی در سایر سیستم های بدن مانند قلب، ریه ها، پوست، چشم ها و کلیه شود.

در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، التهاب مزمن می‌تواند خطر و سرعت شروع بیماریقلبی عروقیو دیابت نوع 2 را افزایش دهد. استاتین ها به طور گسترده ای برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون برای جلوگیری از حملات قلبی و سکته تجویز می شوند، اما خطر دیابت نوع 2 را کمی افزایش می دهند. محققان تصمیم گرفتند مزایای استاتین ها را در برابر خطرت آنها برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید که در حال حاضر در معرض خطر دیابت هستند، ارزیابی کنند. برای این کار، آنها سوابق پزشکی هزاران فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید را در بریتانیا تجزیه و تحلیل کردند تا میزان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، مرگ و میر و دیابت نوع 2 را در افراد تحت درمان با استاتین ها و افرادی که از استاتین ها استفاده نمی کنند، مقایسه کنند.

دکتر Gulsen Ozen، یکی از نویسندگان این مقاله و روماتولوژیست مرکز پزشکی Omaha در دانشگاه نبراسکا، گفت: ما می دانیم که استاتین ها به طور گسترده در جمعیت عمومی مورد مطالعه قرار گرفته اند، اما درک ما از اثرات استاتین ها در بیمارانمبتلا به آرتریت روماتوئیدمحدود است و بیشتر بر اساس چند مطالعه می باشد. با توجه به اینکه بیمارانRA ، در حال حاضر در معرض خطر بیشتری برای CVD و دیابت نوع 2 در مقایسه با جمعیت عمومی هستند، دانستن فواید و خطرات کلی استاتین ها مهم است.

این مطالعه شامل بیمارانی بود که 18 سال یا بیشتر سن داشتند، برای آنها تشخیص RA بدون تشخیص جایگزین دیگری انجام شده بود، و بین سال‌های 1989 تا 2018 یک یا چند داروی ضدروماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری(DMARDs)  برای آنها تجویز شده بود. هر فردی که قبلاً دیابت داشت از نظر خطر دیابت نوع 2 کنار گذاشته شد. این مطالعه بر روی 1768 فرد مصرف کننده ی استاتین ها و 3528 غیرمصرف کننده ی استاتین ها، برای ارزیابی نرخ هایCVD و مرگ و میر انجام شد. همچنین 3608 مصرف کننده استاتین و 7208 غیر مصرف کننده ی استاتین برای نرخ ابتلا به دیابت نوع 2 ارزیابی شدند. محققان میزان پیامدهای CVD مانند حمله قلبی، سکته مغزی، بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی و مرگ ناشی از CVD، و همچنین مرگ و میر ناشی از همه علل و دیابت نوع 2 را ردیابی کردند.

آنها دریافتند که 63 نفر از 1768 مصرف کننده ی استاتین، در مقایسه با 340 نفر از 3528 غیر مصرف کننده ی استاتین، به بیماری قلبی و عروقی مبتلا شدند. آنها همچنین دیابت نوع 2 را در 128 نفر از 3608 مصرف کننده ی استاتین و 518 نفر از 7208 فردی که استاتین ها را مصرف نمی کردند، تشخیص دادند. استفاده از استاتین با کاهش 32 درصدی در  بیماریهای قلبی و عروقی، کاهش 54 درصدی مرگ و میر ناشی از همه علل و کاهش 33 درصدی در خطرات دیابت نوع 2 همراه بود. این مطالعه کاهش مشابهی را در خطراتCVD (36٪ و 34٪) و مرگ و میر (62٪ و 54٪) در بیماران با و بدون هیچبیماری قلبی عروقی قبلی، در صورت مصرف استاتین نشان داد.

محققان همچنین دریافتند در میان مصرف کنندگان استاتین ها، تعداد افرادی که نیاز به درمان برای جلوگیری از CVD و مرگ و میر در یک سال داشتند به ترتیب 102 و 42 مورد بود، در حالی که در 127 نفر، دیابت نوع 2 جدید در یک سال درمان با مصرف استاتین ها، تشخیص داده شد.

دکتر Ozen، گفت: ما می‌دانیم که بیماران RA در مقایسه با جمعیت عمومی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا بهCVD ، دیابت نوع 2 و مرگ و میر هستند. علاوه بر این، بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، کمتر از جمعیت عمومی با استاتین ها درمان می شوند، که نگران کننده است. ما دریافتیم که استاتین ها همCVD  و هم مرگ و میر ناشی از همه علل را کاهش می دهند، که از نظر اندازه مشابه بودند. این ممکن است نشان دهد که استاتین ها ممکن است اثرات مفید دیگری فراتر از کاهش چربی در بیمارانRA داشته باشند. به عنوان روماتولوژیست، علاوه بر کنترل بهینه ی فعالیت بیماری، ما باید بر روی کاهش عوامل خطر سنتی بیماریهای قلبی و عروقی کار کنیم. ما معتقدیم که یافته‌های ما بر مزایای استاتین‌ها در بیماران مبتلا به RA تاکید می‌کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-11-statins-cvd-mortality-people-ra.html